مناسب سازی فضای شهری برای حضور کودکان(با تاکید بر عوامل غیرکالبدی )
 
                     
                دسته بندي :  
فنی و مهندسی » 
شهرسازی
                     
                
                
                  
                
                                فهرست مطالب
فصل اول	9
1-1 بیان مساله	10
1-2 اهداف تحقیق	10
1-2-1 اهداف کلان :	10
1-2-2 اهداف خرد :	10
1-3 فرضیات تحقیق :	10
1-4  سوالات تحقیق:	11
1-5 روش ها و تکنیک های تحقیق :	11
فصل دوم	13
2-1 پایه و مبانی نظری تحقیق	14
2-1-1 تعریف فضا	14
2-1-2 تعریف فضای شهری	14
2-1-3  تقسیم بندی فضاهای شهری	17
2-1-4  مشکلات فضاهای شهری	18
2-1-5 ویژگی های فضای باز عمومی موفق از بعد برنامه ریزی شهری	19
2-1-5-1  دسترسی و به هم پیوستگی	19
2-1-5-2 استفاده و فعالیت ها	19
2-1-5-3 آسایش و منظر	19
2-1-5-4 اجتماعی بودن	20
2-1-6 اهمیت و نقش فضای عمومی در برنامه شهرسازی	20
2-2 شناخت کودک	20
2-2-1 تعریف کودک	20
2-2-2 کودک از دیدگاه های مختلف	21
2-2-3  کودک در سنین مختلف :	22
2-2-3-1 دوره نخست کودکی ، تولد تا پایان دو سالگی ( دوران شیرخوارگی )	22
2-2-3-2 دوره دوم کودکی ، از سه سالگی تا هفت سالگی ( پیش از ورود به دبستان )	23
2-2-3-3 دوره سوم کودکی ، از هفت سالگی تا دوازده سالگی ( کودک دبستانی )	25
2-2-4 کودک در کنوانسیون جهانی حقوق کودک	26
2-2-5  دیدگاه های مطرح شده مرتبط با کودک	27
2-2-5-1  اساس نامه شهرهای دوستدار کودک( (CFC	27
2-2-6 دلایل ایجاد شهرهای دوستدار کودک	27
2-2-7 نقش فضای سبز در فضای شهری مختص کودکان	27
2-2-8 روان شناسی رشد کودک	29
2-2-9  کودک و محیط زندگی	30
2-2-10 کودک و جامعه	30
2-2-11 کودک و نیازهای اجتماعی	31
2-2-12 کودک و مسائل شهرسازی	31
2-2-13 جایگاه و شرایط کودک در جهان :	33
2-2-14 جایگاه کودک در فضای شهری امروز	34
2-2-15 برنامه ریزی شهری برای کودکان	36
2-3 بازی	36
2-3-1 تعریف بازی و اهمیت آن	36
2-3-2 ویژگی های بازی	37
2-3-3 انواع بازی	37
2-3-3-1 بازی های بی قاعده	37
2-3-3-2  بازی های مقرراتی:	38
2-3-4 فواید بازی	39
2-3-5  انواع زمین بازی کودکان	40
2-3-5-1 زمین بازی سنتی:	40
2-3-5-2 زمین بازی معاصر:	40
2-3-5-3 زمین های بازی خلاق و ماجراجویی:	41
2-3-5-4  باغ های ماجراجویی:	41
2-3-5-5 نوع دیگر	42
2-3-5-6  "خیابان برای زندگی" یا "وونرف"	42
2-4 ارتباط فضاهای شهری با اوقات فراغت و کودکان	43
2-4-1 فضاهای شهری و گذران اوقات فراغت	43
2-4-2 ویژگی های فضاهای شهری جهت گذران اوقات فراغت	44
2-4-3  مشخصات مکانی کاربری های گذران اوقات فراغت	46
2-4-4 پارک ها، ضوابط و استانداردهای مربوط به آن	46
2-4-5 استانداردهای فضاهای ورزشی	48
2-4-6 فضاهای شهری و کودک	49
2-4-7 تعامل کودکان با فضاهای شهری	49
2-5 جمع بندی	49
تجارب ایران و جهان	51
2-6 بررسی تجارب ایران وجهان :	52
2-6-1 تجارب خارجی:	52
2-6-1-1 لندن (انگلستان)	52
2-6-1-2 نیویورک (آمریکا)	59
2-6-1-3 مجموعه پژوهشی، تفریحی لاویلت پاریس فرانسه	68
2-6-1-4 مجموعه های تفریحی پژوهشی ژاپن	68
2-6-1-5 پارک رود کناری گودالوپ ایالت کالیفرنیا آمریکا	69
2-6-1-6  طراحي ميدان و مركز خريد ژاكوب ريس (نيويورك)	70
2-6-1-7 پروژه آموزشي- تفریحی بركلي (ايالت كاليفرنيا)	70
2-6-2 تجارب داخلی:	71
2-6-2-1 بم :	71
2-6-2-2 قـــــــوچان	73
2-6-3 جمع بندی:	74
فصل سوم	75
3-1مقدمه	76
3-2مطالعات جمعیتی	79
3-2-1 تعداد جمعیت	79
3-2-2 بعد خانوار	79
3-2-3 ترکیب سنی جمعیت:	79
3-2-4 نرخ سواد:	80
3-2-5 ترکیب جنسی جمعیت	80
3-3 وضیعت اقتصادی:	81
3-4 بررسی کاربری ها:	83
3-5 بررسي سرانه ها	85
3-6 ظرفيت و سازگاری	87
3-7 بررسي عناصر لينچ :	90
3-8 بررسي خصوصيات كالبدي قطعات	91
3-9 بررسي شبكه ارتباطي :	99
فصل چهارم	101
4-1 مقدمه:	102
4-2 تدوین پیشنهادها و ضوابط ارتقا کیفیت غیر کالبدی فضای شهری با تاکید بر نیاز کودکان	102
راهبرد ها، سیاست ها و اصول	102
4-2-1 اصل 1 :ارتقاء ویژگی های غیرفیزیکی بافت	102
4-2-1-1 هدف 1 : ارتقای ویژگی های اجتماعی	102
4-2-1-2 هدف 2: ارتقای ویژگی های روانشناسی	103
4-2-1-3 هدف 3 : ارتقای ویژگی های مدیریتی	104
4-3 دستورالعمل های طراحی:	106
فهرست منابع	127
                
                    
                
                 
                    
                    - 
                        
                             
                                محتوای فایل دانلودی:
                                
 این فایل دانلودی دارای فایل ورد و پی دی اف می باشد. نقشه های مربوطه نیز به صورت فایل jpg موجود می باشد.